Mlha odhalila vážnou chybu řidičů a zbytečné riziko na silnicích
S příchodem podzimu a častější mlhou upozorňují hasiči na nebezpečný nešvar. Mnoho řidičů jezdí pouze s denním svícením, které nerozsvítí zadní světla a výrazně snižuje jejich viditelnost. Automatické systémy totiž mlhu nerozpoznají. Nesprávné osvětlení může vést k nehodám i pokutám.
09.12.2025 | Česká republika
Mlha znovu ukázala zásadní riziko
S hustou mlhou se v posledních dnech setkávají téměř všichni řidiči. Právě v tomto počasí se opakovaně objevuje nebezpečná situace, kterou popisují hasiči. Na silnicích se pohybují vozidla, která jsou i na krátkou vzdálenost špatně viditelná. Důvodem je to, že jejich řidiči jedou pouze s denním svícením, při němž zůstávají zadní světla zcela zhasnutá. Pro ostatní účastníky provozu jde o výrazné riziko, které může skončit tragédií.
Nadměrná důvěra v automatiku
Podle hasičů nejde většinou o úmyslné riskování. Problém vzniká kvůli slepé důvěře v automatická světla, která sice reagují na pokles intenzity světla po setmění, v tunelu nebo za deště, mlhu však rozpoznat nedokážou. Pokud systém nezaregistruje tmu, nepřepne režim na potkávací světla a vozidlo tak zůstává osvětlené pouze vpředu. Řidiči často přehlédnou, že zadní světla nesvítí, a přitom právě tato světla jsou pro bezpečnou jízdu v mlze klíčová.
Viditelnost je zásadní, pomůže i správné nastavení
Hasiči radí, aby řidiči v tomto období nikdy nespoléhali jen na automatický režim a vždy ručně zapnuli potkávací světla. U většiny vozidel se přitom stačí podívat na palubní desku, kde se potkávací světla signalizují příslušnou kontrolkou. Pouze v tomto režimu je možné rozsvítit i přední a zadní mlhová světla. Ta však mají své jasné podmínky a neměla by se používat v situacích, kdy by oslňovala ostatní řidiče.
Pravidla jsou jasná i sankce výrazné
Zákony přesně stanovují, kdy smí a kdy musí být mlhová světla použita. Zadní světla do mlhy musí být rozsvícena vždy při mlze, sněžení nebo hustém dešti. Za nesprávné osvětlení hrozí pokuta na místě až 1 500 korun a ve správním řízení může sankce dosáhnout i 5 000 korun. Hasiči však zdůrazňují, že mnohem závažnějším následkem může být dopravní nehoda způsobená špatnou viditelností.
Prevence je jednoduchá
Apel složek IZS je jednoznačný. Každý řidič by měl pravidelně kontrolovat, zda má správně rozsvícená světla, zejména v mlze. Technika má řidiči pomáhat, ne za něj rozhodovat. Správné osvětlení je základní prvek bezpečnosti, který může zabránit nehodám a chránit lidské životy.
Autor článku: Tomáš Šťastný redakce HASIČI.CZ
Zdroj článku: Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje
Autor fotografií: ilustrační obrázky pexels
Autor videí: Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje