Letadla budoucnosti 2

Žhavé aktuality/Kuriozity

26.09.2023 | Svět
Letadla budoucnosti 2
 

Byla to dlouhá a náročná cesta, ale po mnoha letech nebo dokonce desetiletích jsou výrobci letadel blíže než kdy jindy ke svému cíli najít dokonalou rovnováhu velikosti, rychlosti a designu, která katapultuje lidstvo do další fáze letectví.

Ať už se jedná o futuristické suborbitální letadlo, které může létat rychlostí více než 24 000 km / h, nebo plně elektrický létající hotel, to jsou některé z letadel, které by mohly v blízké budoucnosti vzlétnout.

 

41. Spruce Whale

Výroba: Yanko Design
Speciální funkce: Sklízí větrnou energii během letu
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Toto futuristické letadlo využívá technologii, která by mohla být k dispozici v budoucnu. Ale kdo ví, kdy se to stane realitou? Spruce Whale, koncept od Yanko Design, je "létající zázrak", jaký jsme nikdy předtím neviděli. Letadlo pojme více než 1 500 lidí a může dosáhnout rychlosti více než 1 000 km / h.

Spruce Whale @shockproof/Pinterest.com

Spruce Whale, známá také jako WB-1010, bude mít mnoho jedinečných vlastností. Jeho okna budou například vyrobena z chytrého skla a bude schopen získávat energii z větru během letu, abychom jmenovali jen několik příkladů.

 

42. Airbus VSR700 OPV

Výroba:  Airbus
Speciální funkce: VTOL drone s vysokou odolností
Odhadované výrobní náklady: Neznámý

VSR700 byl vyvinut společností Airbus a je opět nejmodernějším vozidlem od letecké společnosti. Víceúčelový UAS pro námořnictvo je navržen tak, aby byl používán ve spojení s jinými námořními jednotkami. UAS, vyvinutý společností Airbus, poskytne velitelům námořnictva jasnější a větší taktický obraz.

Airbus VSR700 OPV @Henning Rolapp/commons.wikimedia.org
 

UAS je kompaktnější než ostatní letadla ve své třídě, ale má úder. Má vylepšené funkce vyhledávání a záchrany, protože používá vysoce autonomní platformu s nenápadnou siluetou. VSR700 je pokusem Airbusu uspokojit potřeby globálních námořních sil na mořích a bojištích. Podle Airbusu má VSR700 nejlepší výdrž mezi VTOL drony ve své třídě.

 

43. Boeing Electric Freighter

Výroba:  Boeing
Speciální funkce: Bezpilotní nákladní vozidlo 
Odhadované výrobní náklady: 306,6 milionu eur*

Boeing Electric Freighter je bezpilotní nákladní vozidlo poháněné výhradně elektřinou. Když jej Boeing poprvé vyvinul, byl Freighter provozován na dálku, ale aktualizace umožnily jeho přestavbu na autonomní letadlo. První letové zkoušky proběhly v roce 2017 a projekt je stále ve vývoji.

Boeing Electric Freighter ©/

Boeing přestavěl nákladní UAV na letadlo s dvanácti vrtulemi a šesti dvourotorovými systémy. První venkovní letový test proběhl v květnu 2019. Na konci roku 2020 se vývoj elektrické nákladní lodi zastavil, protože Boeing utrpěl finanční ztráty po uzemnění letadel 737 MAX. V současné době se letecký dopravce snaží dát věci zpět do starých kolejí.

 

44. AeroMobil 4,0

Výroba: Aeromobil s.r.o.
Zvláštnost: Létající auto s motorem Subaru 
Odhadované výrobní náklady: 1,3–1,6 milionu €*

O Aeromobilu jsme již mluvili a 4.0 je nejnovější v řadě těchto konceptů. První Aeromobil, vyvinutý v roce 1990, byl prvním koncepčním vozem a myšlenky se dále vyvíjely až do čtvrté etapy, která byla vyvinuta v roce 2017.

AeroMobil Flying Car @mens_gear /Pinterest.com

Aeromobil 4.0 je samozřejmě létající auto. Létající auto bude používat hybridní pohon a jeho motor bude vycházet z motoru boxeru Subaru (tj. dostane 300 koní z benzínu nebo 110 koní z elektrického). 4.0 je stále ve vývoji a po docela ošklivé nehodě v roce 2015 jde pomalu. Pilot byl naštěstí zraněn jen lehce.

 

45. Crystal Boeing 777-200LR

Výroba: Boeing, Crystal AirCruises
Speciální funkce: Super luxusní tryskáč
Odhadované výrobní náklady: 50 000 € za hodinu za charter*

Jak mnozí z nás vědí, Boeing 777 je jedním z nejúspěšnějších a nejodolnějších letadel v letectví. Pokud jste v posledních dvou desetiletích podnikli dálkový let, pravděpodobně jste letěli v Boeingu 777. Boeing 777-200LR společnosti Crystal Skye vám nabízí "soukromý zážitek z létání".

Crystal’s Boeing 777-200LR @uncrate/Pinterest.com
 

To je smetánka letecké dopravy. Pronájem Crystal Skye stojí 50 000 EUR za hodinu. Luxusní charterové letadlo má vybavení, jako je bar a mixolog, jídelna a kabina pro cestující s osmdesáti osmi sedadly v business třídě. V podstatě je Crystal Skye jako plavba, až na to, že jste v letadle.

 

46. Létající talíř Green Airways

Výroba:  CleanEra
Speciální funkce: Ekologická a lehká
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Když přemýšlíte o létajícím talíři, můžete si vzpomenout na filmy o mimozemšťanech, ale zřejmě tyto gadgety mohou být také docela dobré pro ekologickou leteckou dopravu. Tento létající talíř, vyvinutý v Nizozemsku pro projekt CleanEra, je považován za ekologicky šetrné letadlo budoucnosti. Pro válcové, okřídlené tělo talíře se používají lehčí materiály a dokonce i vrtule tak, aby spotřebovávaly méně paliva.

The Green Airways Flying Saucer @interestingengineering/Facebook

Snížení hmotnosti je pro letecké společnosti dobrým způsobem, jak dosáhnout svých cílů v oblasti životního prostředí. I když pochybujeme, že uvidíme létající talíře společnosti CleanEra stoupat vzduchem, nápady projektu (jako je nižší hmotnost a vrtule) mohou být realizovány jinými významnými výrobci letadel, kteří chtějí, aby jejich letadla byla šetrnější k životnímu prostředí.

 

47. Vzducholoď Aeroscraft

Výroba: Worldwide Aeros Corp
Speciální funkce: Heavy Lift VTOL Aircraft
Odhadované výrobní náklady: 3 miliardy €* (náklady projektu)

Worldwide Aeros Corp v současné době pracuje na Aeroscraft. Tato vzducholoď s proměnným zdvihem těžkých vztlaku bude mít tuhou konstrukci, schopnosti VTOL a nízké letové rychlosti. Nákladní vzducholoď bude mít mnohem více inovativních vlastností, ale nejdůležitější z nich má co do činění se statickým vztlakem.

The Aeroscraft Dirigible Airship @artussharpe/Pinterest.com
 

Aeroscraft řídí statický vztlak čerpáním a skladováním helia. Pokud chce zvýšit statický vztlak, znovu nafoukne plynové vaky naplněné héliem. Aeros chce na projekt finanční prostředky ve výši 3 miliard eur (žádná slovní hříčka). Aeros věří, že s těmito prostředky bude schopen uvést do provozu globální flotilu Aeroscraft do roku 2023.

 

48. Maglev Air Urban Transport

Výroba: Verschiedene
Speciální funkce: Energeticky účinná visutá železnice
Odhadované výrobní náklady: 1,2 miliardy EUR*

Již více než sto let probíhá výzkum a vývoj vlaků s magnetickou levitací. Tyto systémy městské dopravy jsou však pro veřejnost v provozu pouze v Jižní Koreji, Japonsku a Číně. Systém Maglev využívá magnetická pole, díky nimž se vozidla vznášejí a zrychlují po kolejnici.

The Maglev Air Urban Transport @toptenz/Pinterest.com
 

Často vidí tyto maglev systémy jako vysokorychlostní vlaky. Používají se dokonce jako extrémní horské dráhy. Tyto městské vlaky jsou kombinací vlaku a letadla a jsou energeticky účinnější než běžné vlaky díky použité bezkontaktní levitaci a technologii pohonu. Očekává se, že v budoucnu bude pro města a obce vyvinuto ještě více městských dopravních systémů Maglev.

 

49. Hybridní vzducholoď Skytug od společnosti Lockheed Martin

Výroba: Lockheed Martin
Speciální funkce: Aerostatika a aerodynamika
Odhadované výrobní náklady: každý z nich 40 milionů €*

P-791 byl vyvinut společností Lockheed Martin a v současné době je v experimentální fázi. Každá jednotka stojí kolem 40 milionů eur. P-791 byl vyvinut jako součást programu Long Endurance Multi-Intelligence. Ačkoli Lockheed prohrál s Northrop Grumman, P-791 nebyl sešrotován, ale přestavěn na civilní nákladní letoun nazvaný SkyTug.

Lockheed Martin's Skytug Hybrid Airship @latimes/Pinterest.com
 

Nosnost SkyTugu je 18 tun. P-791 má třídílný trup s diskovými přistávacími plochami ve spodní části. Hybridní letadlo je podporováno jak aerostatickým, tak aerodynamickým vztlakem. P-791 absolvoval svůj první zkušební let v roce 2006 v Palmdale v Kalifornii.

 

50. Aeralis Dart Jet

Výrobce: Aeralis
Speciální funkce: Vojenský výcvik
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

Spíše než používat integrovaný výcvik, jak to umožňuje většina cvičných proudových letadel, koncept Dart Jet společnosti Eralis' je poskytnout modulární výcvik pro vojenské stíhací piloty. Kokpit cvičného letadla byl vybaven tandemovými sedadly, aby se studenti snadněji učili od svých učitelů a mohou být upraveni tak, aby vyhovovaly základním nebo pokročilým třídám.

Aeralis Dart Jet @The_Moccasin_/Twitter.com
 

Jen proto, že Dart Jet je určen pro výcvik, neznamená, že mu chybí dovednosti. Jeho dvoumotorový systém má tah 12 000 liber, což pomáhá tryskovému letadlu dosáhnout maximální rychlosti přes 400 mil za hodinu, zatímco jeho dolů šikmý nos a vysoko namontovaná křídla umožňují vynikající manévrování.

 

51. Aero F/A-259 Striker

Výrobce: Aero Vodochody
Speciální funkce: Lehký bitevník 
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

České Aero Vodochody vyvinulo ve spolupráci s Israel Aerospace Industries víceúčelový letoun, který má nahradit L-159 ALCA – Aero F/A-259 "Striker". Nízko letící "Striker" je skvělý pro ochranu hranic, ale v případě potřeby dokáže mnohem více.

Aero F/A-259 Striker @defenseworld/Twitter.com
 

Díky svému jedinečnému designu je Aero F/A-259 dostatečně všestranný na to, aby vzlétl z téměř jakéhokoli typu dráhy – bez ohledu na terén nebo povahu dráhy. Nemluvě o tom, že "Striker" může doplňovat palivo ve vzduchu, což znamená, že dosah tohoto tryskového letadla je skutečně neomezený.

 

52. ARCA AirStrato

Výrobce: ARCA
Speciální funkce : UAV (bezpilotní vzdušný prostředek)
Odhadované výrobní náklady: 140 000 USD* ("Explorer")

Aby rumunská letecká společnost ARCA nezůstala v nové éře vývoje bezpilotních letadel, vyvinula vlastní řadu UAV nazvanou AirStrato. Řada AirStrato nebude mít nejrychlejší letadla na obloze, ale UAV budou schopny dosáhnout rychlosti až 106 mil za hodinu.

ARCA AirStrato @Yldrayztrk18/Twitter.com
 

V současné době se linka bude skládat pouze ze dvou modelů, "Explorer" a "Pioneer", které budou schopny dosáhnout výšek 60,000 a 26,000 XNUMX stop. S přibližným rozpětím křídel něco málo přes 52 stop nejsou tyto UAV malé, ale jejich design je jedním z důvodů, proč mohou cestovat na vzdálenosti více než 500 mil.

 

53. AVIC TP500

Výrobce: Aviation Industry Corporation  (AVIC)
Speciální funkce: Nákladní doprava Bezpilotní letecký systém (UAS)
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

Přeprava zboží na dlouhé vzdálenosti může stát spoustu peněz. Proč se tedy nepokusit snížit zbytečné provozní náklady, kdykoli je to možné? Bohužel díky technologickému pokroku v posledním desetiletí se řidiči nákladních vozidel a nákladní piloti stali součástí těchto zbytečných nákladů.

AVIC TP500 @HenriKenhmann/Twitter.com
 

AVIC TP500, jehož start je naplánován na rok 2024, je bezpilotní nákladní letoun vyvinutý čínskou státní obrannou a leteckou společností AVIC. Jeho nízko nesené křídlo jednoplošníku bude připevněno ke spodní straně trupu, který bude (proporcionálně) větší než průměr a bude schopen nést 1 100 liber užitečného zatížení na dlouhé vzdálenosti.

 

54. Boeing 797 NMA

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Dvouuličkové osobní letadlo
Odhadované výrobní náklady: 120 milionů dolarů*

Po pečlivém zvážení se výzkumný a vývojový tým Boeingu v roce 2015 rozhodl, že je čas vytvořit nové středně velké letadlo, které by cestujícím poskytlo bezpečný a pohodlný zážitek. Koncept, pro který se Boeing rozhodl, byl dvoumotorový dvouuličkový letoun 797 NMA.

Boeing 797 NMA @cavokbr/Twitter.com
 

S dosahem 5 000 námořních mil může verze Boeingu 225 NMA (New Midsize Aircraft) s 797 sedadly letět téměř o 500 námořních mil dále než jeho 275místný sourozenec. Jakmile se 797 dostane do služby, nebylo by překvapením, kdyby modely 757 a 767 brzy zastaraly a zastaraly.

 

55. CRAIC C929 / CR929

Výrobce: CRAIC
Speciální funkce: Širokotrupé dopravní letadlo
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

Čínský COMAC a ruská United Aircraft Corporation (UAC) chtějí transformovat duopol Airbus a Boeing do triopolu a vytvořily společný podnik pro návrh a výrobu vlastního širokotrupého osobního letadla CRAIC CR929 (dříve COMAC C929).

CRAIC C929/CR929 @hamed eghbali/Youtube.com

V závislosti na třídě letadla bude CR929 ubytovat mezi 230 a 320 cestujícími. Aby bylo možné vyzvat Američany, motor od General Electric byl vybrán jako zdroj energie pro CR929. Vzhledem k tomu, že letadlo má údajně dosah 7 500 mil, nemusí být špatný nápad, aby aliance CRAIC spolkla svou hrdost a rozhodla se pro Američany, pokud jde o pohon.

 

56. TAI TF-X (FX)

Výrobce: Turecký Aerospace Industries (TAI)
Speciální funkce: Stíhačka 5. generace
Odhadované výrobní náklady: Neznámé *

V roce 2010 začal turecký letecký průmysl vyvíjet stíhací letoun 5. generace stealth, který je navržen tak, aby měl dvoumotorovou konstrukci a odolal všem povětrnostním podmínkám. O pět let později se BAe Systems zapojila do projektu, aby pomohla navrhnout letadlo a učinit další krok v jeho vývoji.

TAI TF-X (F-X) @guluzadeasaf/Pinterest.com
 

Neočekává se, že TF-X vstoupí do aktivní služby dříve než na začátku příštího desetiletí, ale pokud se tak stane, očekává se, že nová stealth stíhačka TAI nahradí současné stíhačky tureckého letectva, F-16 Fighting Falcons.

 

57. Vulcan Aerospace Stratolaunch Systems Launcher

Výrobce: Scaled Composites
Speciální funkce: nosná raketa na nízké oběžné dráze Země
Odhadované výrobní náklady: 
300 milionů dolarů (2011)*

Na jaře roku 2021, téměř dva roky po svém prvním zkušebním letu, vzlétne největší letadlo na světě, 238 stop dlouhý a 385 stop široký nosič Stratolaunch Systems s dvojitým trupem, ke svému druhému. Obr oblohy společnosti Vulcan Aerospace není používán tradičním způsobem jako ostatní letadla na tomto seznamu, ale slouží jako odpalovací rampa pro satelity a rakety.

Vulcan Aerospace Stratolaunch Systems Carrier @geekwire/Facebook.com


S dosahem něco málo přes 2 000 mil není Stratolaunch letadlem s nejdelším doletem ve flotile společnosti Vulcan, ale je to jeden z působivějších se schopností nést asi půl milionu liber další hmotnosti, která ho vezme do výšky 35 000 stop před vypuštěním na nižší oběžnou dráhu Země.

 

58. Boeing MQ-25 Stingray

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Bezpilotní tankovací systém
Odhadované výrobní náklady: 2,3 miliardy dolarů*

V posledních letech se mezi výrobci letadel stává stále populárnějším, aby své výzkumné a vývojové týmy zaměřili na vývoj UAV. Všichni jsme slyšeli o dronech, které se používají pro sledování na dlouhé vzdálenosti, a o bezpilotních letadlech, které se používají pro vyzvednutí a doručení nákladu.

Boeing MQ-25 Stingray @AviationWeek/Twitter.com

Boeing MQ-25 Stingray, který má vstoupit do služby do roku 2025, vypadá podobně jako jeho jmenovec a byl navržen jako bezpilotní tankovací letadlo s dosahem 580 mil, které by mohlo vzlétnout a přistát z letadlové lodi. Jeho kapacita pro více než 15 000 liber paliva je více než dostatečná pro doplnění paliva pěti letadlům před návratem na základnu.

 

59. ZHZ TD220

Výrobce: Zhong-Hang-Zhi (ZHZ)
Speciální funkce: UHS (bezpilotní vrtulníkový systém)
Odhadované výrobní náklady: 2,2 milionu amerických dolarů*

Čínská vědeckotechnická společnost ZHZ vyvinula TD220, bezpilotní vrtulník s motorem o výkonu 65 koní. Na rozdíl od mnoha prototypů, na kterých pracují jiné společnosti, není ZHZ ani elektrický, ani bezemisní.

ZHZ TD220 @hackermaderas /Twitter.com


ZHZ TD220 poháněný benzínem letí rychlostí asi 100 km/h a díky své schopnosti vzlétnout a přistát vertikálně má výhodu oproti dronům s pevnými křídly, které nemohou dosáhnout tolika míst jako tyto koaxiální hlavní drony, které mají lopatkový rotor konstrukce UHS.

 

60. Mitsubishi FX

Výrobce:  Mitsubishi
Speciální funkce: Stíhačka pro získání vzdušné nadvlády 
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

S cílem nahradit zastaralé F-2 rychlejším a technologicky modernějším stíhacím letounem vyvinulo Mitsubishi novou stealth stíhačku FX. Jsme stále dva roky od skutečnosti, že se očekává, že stavba letadla bude dokončena, ale i tak by mělo trvat nejméně dalších deset let, než bude funkční.

Mitsubishi F-X @FrontlinerUV/Twitter.com

Zdá se, že Mitsubishi se přiklání k použití dvouproudového motoru XF9-1 s přídavným spalováním XF20-000 s tahem více než <> <> liber jako zdroje energie pro svou novou stíhačku. Stíhačka Mitsubishi FX bude mít alespoň jednu vnitřní pumovnici, která, jak se můžeme jen dohadovat, bude obsahovat výběr přesně naváděných zbraní a shazovacích zbraní.

 

61. Lockheed MC-130J

Výrobce: Lockheed Martin
Speciální funkce: Obojživelné schopnosti
Odhadované výrobní náklady: 114 milionů USD*

Nebylo by nerozumné předpokládat, že v případě eskalace v Jihočínském moři nebo západním Pacifiku by schopnost přistát s vojenským letadlem (s personálem a vybavením) na vodě byla nejen prospěšná, ale také by změnila hru.

Lockheed MC-130J @GDI_Urdu/Twitter.com

Lockheed obnovil desetiletí starý koncept a jeho cílem je uvést svůj obojživelný MC-130J do provozu do roku 2027. I když bude MC-130J docela podobný dopravnímu letounu C-130J "Super Hercules", bude spíše "létajícím člunem" schopným vzlétnout a přistát jak na vodě, tak na pevné zemi.

 

62. Shenyang J-31

Výrobce: Speciální funkce AVIC
: Víceúčelový stíhač
Odhadované výrobní náklady: 70 milionů dolarů*

Shenyang J-31 je dvoumotorový stíhací letoun 5. generace vyvinutý společností AVIC, čínským státním obranným a leteckým koncernem. J-31 může dosáhnout výšek, které mnoho letadel nemůže, protože má služební dostup 65,600 XNUMX stop - který může dosáhnout za něco málo přes minutu.

Shenyang J-31 @BizColombo/Twitter.com
 

Pojďme si promluvit o výkonu, protože Shenyang J-31 ho bude mít spoustu. Proslýchá se, že bitevník bude vybaven dvouproudovým motorem 2xRD-93. Pokud tomu tak je, dosáhne své maximální rychlosti Mach 1.6, zatímco bude poháněn silou asi 19,000 liber. Jinými slovy, flotila stíhacích letounů čínského letectva je na pokraji modernizace.

 

63. Yates Space Silent Arrow

Výrobce:  Yates Electrospace
Speciální funkce: Nákladní doručovací kluzák
Odhadované výrobní náklady: 10 000 USD*

Silent Arrow je autonomní bezpilotní dron, který může nést užitečné zatížení asi 1 600 liber. Existuje nekonečný potenciál pro takové letadlo, které nepotřebuje pilota ani nikoho, kdo by ho ovládal na dálku. Jakmile dosáhne požadované výšky, Silent Arrow ve tvaru "rakve" je uvolněn a poslán na cestu dolů k cíli.

Yates Space Silent Arrow @defensacom/Pinterest.com

Patentovaný design Silent Arrow zahrnuje pružinová křídla o délce 28 stop a řízený doručovací systém, který pomáhá zajistit, aby pomoc při katastrofách nebo vojenské dodávky v blízkosti dosáhly svého cíle na zemi.

 

64. TAI Aksungur

Výrobce: Turecký letecký průmysl (TAI)
Speciální funkce: UAV
Odhadované výrobní náklady: Neznámé *

Kvůli napětí ve východní Evropě a na Arabském poloostrově podniklo turecké letectvo v posledních letech kroky ke zlepšení začleněním modernější/budoucí válečné taktiky do své strategie, což je dnes možné. Bez použití UAV to nejde.

TAI Aksungur @GDarkconrad/Twitter.com

Ačkoli to může být použito jako bezpilotní bojové letadlo, turecký letecký průmysl vyvinul Aksunger především pro účely průzkumu a sledování. Turecké letectvo má předběžné plány na využití UAV pro státní bezpečnost, vymáhání práva a v případě potřeby hraniční kontrolu.

 

65. Airbus Spanien AFJT

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce: Advanced Jet Trainer
Odhadované výrobní náklady: Neznámé *

V posledních letech došlo k obrovskému posunu v technologii používané v armádě - a to včetně letectva. Aby vojáci měli nejnovější technologie, záleží na tom, jak dobře jsou vycvičeni. Před několika lety začal Airbus Spain pracovat na konceptu budoucího proudového cvičného letounu, který by pomohl revoluci v průmyslu pokročilých proudových cvičných letounů.

Airbus Spain AFJT @bbfaviation/Twitter.com
 

Podobně jako "Dart Jet" od Aeralis, bude mít cvičný letoun Airbus tandemový kokpit, který je ideální pro výcvik nových rekrutů. Očekává se, že AFJT bude mít buď motor Eurojet EJ200 nebo Safran M88, takže samozřejmě nebude dělat kompromisy v rychlosti.

 

66. Antonov An-132

Výrobce: Antonov & Taqnia Aeronautics a King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST)
Speciální funkce: Lehká dopravní letadla
Odhadované výrobní náklady: Neznámé *

Antonov An-132 je poháněn dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney Canada PW150, které poskytují cestovní rychlost 10 mil za hodinu s kombinovaným výkonem 000 345 koní. Toto lehké dopravní letadlo může dosáhnout výšky až 30 000 stop, ale může cestovat pouze asi 2 700 mil na palivovou nádrž - což z něj činí fantastickou výhodu pro armády s ambicemi krátkého dosahu.

Antonov An-132 @ThomasG18618170/Twitter.com

Tento společný projekt Antonov & Taqnia Aeronautics a KACST bude schopen přepravit asi 75 vojáků (včetně všeho potřebného pro boj) nebo materiální náklad v hodnotě něco málo přes 20 000 liber v nákladovém prostoru.

 

67. BAe Magma

Výrobce: BAe Systems
Speciální funkce: Používá "foukání vzduchu"
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

Společnost BAE Systems se sídlem ve Velké Británii je již nějakou dobu jedním z největších světových výrobců vysoce kvalitních leteckých a obranných letadel a jako každá úspěšná společnost se nedostala tam, kde je dnes, aniž by přemýšlela mimo krabici. V roce 2002 začala společnost vyvíjet demonstrační letoun BAe Magma, který by sloužil jako model pro budoucí návrhy.

BAe Magma @DroneMajor /Twitter.com

V roce 2017 dokončila hybridní magmatická struktura ve tvaru šípu svůj první let. 15 let se může zdát jako dlouhá doba na investici do konceptu v hodnotě několika set milionů dolarů, ale pokud jde o testování možných pohonných systémů, jako je nadzvukový systém "foukání vzduchu" společnosti BAe, investice se z dlouhodobého hlediska vyplatí – a "foukání vzduchu" ušetří jmění na nákladech na palivo.

 

68. Beechcraft King Air 360

Výrobce: Textron
Speciální funkce: Luxusní soukromé letadlo
Odhadované výrobní náklady: 7,9 milionu USD*

Nejnovějším přírůstkem do řady King společnosti Beechcraft, vybaveným duálním systémem řízení letu, stejně jako systémem detekce a varování terénu, je King Air 360, luxusní soukromé letadlo nejvyšší kvality navržené se záměrem snížit pracovní zátěž, kterou pilot přebírá, aby se zabránilo únavě, která se může projevit při delších letech.

Beechcraft King Air 360 @ToyerToys/Twitter.com

King Air 360 má dosah něco málo přes 2,000 XNUMX mil a může cestovat rychlostí až 360 mil za hodinu. Tyto soukromé tryskáče mají kapacitu 11 osob (včetně posádky) a jsou skvělé pro lidi, kteří rádi létají se svými přáteli v nadmořské výšce 30,000 XNUMX stop, nebo pro bohaté a slavné, kteří cestují za obchodem.

 

69. BAe Systems Tempest FCAS

Výrobce: BAe Systems
Speciální funkce: Stealth a UAV schopnost

Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

V roce 2015 začala největší evropská obranná společnost BAe Systems vyvíjet stíhačku 6. generace, která se nevyhnutelně stane budoucností frontové linie Royal Air Force. Ačkoli je Tempest stále ve fázi konceptu a neočekává se, že vstoupí do aktivní služby až do roku 2035, existují určité zvěsti o tom, jak bude vypadat konečný produkt.

BAe Sytems Tempest FCAS U.S. @MILITARY CENTRAL/Youtube.com

S plánovanou dvoumotorovou karoserií vedle sebe bude mít Tempest podobný design jako F-22, ale bude mít také schopnosti stealth a dostatek prostoru pro zbraňovou šachtu v letadle. V případě, že existují mise, které se zdají být příliš nebezpečné pro vyslání pilota, mohou tyto bojové letouny také létat bezpilotní mise.

 

70. Beta Alia

Výrobce: BETA Technologies
Speciální funkce: eVTOL
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

Vzhledem k tomu, že se svět zaměřuje na udržitelné zdroje energie a snižování škodlivých emisí, zdá se, že cesta vpřed pro společnosti, které vyrábějí letadla, spočívá v integraci konceptů s elektrickým pohonem. Beta Alia je elektronické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) od společnosti BETA Technologies se sídlem ve Vermontu. Překvapivě, jakmile je zapojen do nabíjecího portu, může být plně nabitý a připravený k letu za méně než hodinu.

Beta Alia @south_west/Twitter.com
 

Alia má čtyři dvoulisté zdvihací rotory a jeden ocasní rotor, který bez námahy manévruje eVTOL vzduchem. Aby se zajistilo, že se zdroj energie vozidla nepřehřeje, vybavila BETA Alii integrovaným systémem chlazení vzduchu pro jeho akumulátor.

 

71. Bronco Combat Systems Bronco II

Výrobce: Bronco Combat Systems
Speciální funkce: Close-Air Support (CAS)
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

V roce 2009 začal vývoj AHRLAC (Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft) jihoafrické skupiny Paramount. Poté, co se nepodařilo přilákat mezinárodní pozornost, dostalo letadlo v roce 2018 facelift a rebranding. Tentokrát měl být zaměřen na americký trh a nést název "Bronco II".

Bronco Combat Systems Bronco II @arm_magazine /Twitter.com
 

Bronco je kompaktní letadlo vhodné pro lehké útoky zblízka. Má tandemový kokpit, kde druhý pilot sedí na zvýšeném sedadle za a nad pilotem. Aby vrtule letadla nebránily oběma pilotům ve výhledu, byla rotující křídla letadla záměrně umístěna na ocasní plochy letadla.

 

72. Bell Model 525 Relentless

Výrobce: Bell Textron
Speciální funkce: Střední nosnost osobního vrtulníku 
Odhadované výrobní náklady: 15 milionů USD*

Když přemýšlíme o budoucnosti letadel, myslíme většinou na letadla, ale existuje jiný trh, který je pro některá odvětví mnohem důležitější – vrtulníky. Pokud jde o přepravu práce a zásob do a z pobřežních ropných plošin, budete těžko hledat efektivnější způsob dopravy.

Bell Model 525 Relentless @CICTAR_Chile/Twitter.com

Model 525 Relentless je nejnovější střední vrtulník společnosti Bell Textron schopný dosáhnout rychlosti více než 240 km/h. Pokud jde o dosah, nebude překračovat oceány, ale Relentless může nést 20 lidí (1 pilot a 19 cestujících) na vzdálenost 460 mil.

 

73. COMAC C919

Výrobce: COMAC
Speciální funkce: Osobní letadlo s úzkým trupem
Odhadované výrobní náklady: 50 milionů USD*

Čínská státní společnost COMmercial Aircraft Corporation of China (COMAC) začala vyvíjet úzkotrupé osobní letadlo C2008 v roce 919, ale až do roku 2015 bylo letadlo připraveno k prvnímu zkušebnímu letu.

COMAC C919 @jonostrower /Twitter.com
 

Až bude C919 v roce 2022 uveden do provozu, pojme 156 až 168 cestujících v dlouhé, elegantní karoserii. S rychlostí více než 500 mil za hodinu, servisním stropem téměř 40,000 XNUMX stop a dosahem těsně pod 3,000 XNUMX mil se C919 zdá být čínským ekvivalentem A320 Airbus a Boeing 737.

 

74. Epic E1000

Výrobce:  Epic Aircraft
Speciální funkce: Turbovrtulová lehká letadla
Odhadované výrobní náklady: 3,25 milionu USD*

Epics E1000 je 7-místné (pilot + 6) lehké letadlo s více než 1.000 koňskými silami, které získává od Pratt & Whitney Canada, jediného turbovrtulového leteckého motoru PT000-6A, kterým je vybaven. Vzhledem k tomu, že E67 je vyroben převážně z uhlíkových vláken, které byly speciálně vybrány pro svou nízkou hmotnost a fantastickou pevnost, letadlo společnosti Epic je schopno některých úžasných věcí.

Epic E1000 @AviationBuddha /Twitter.com

Jeho jediný motor je dostatečně výkonný, aby poháněl E1000 nahoru rychlostí 66.6 stop za sekundu. Jakmile toto lehké letadlo dosáhne své cestovní výšky ve výšce 34,000 XNUMX stop, může udržovat rychlost 385 mil za hodinu a zůstat ve vzduchu na vzdálenost asi 1,900 XNUMX mil - to není špatné pro letadlo o délce 36 stop.

 

75. Northrop Grumman B-2 Spirit

Výrobce: Northrop Grumman
Speciální funkce: Schopnost stealth
Odhadované výrobní náklady: 2,1 miliardy dolarů*

Tento neviditelný bombardér se smíšenými křídly byl vyvinut během studené války, aby v případě potřeby dopravil (dvoučlennou) posádku bez povšimnutí do sovětského vzdušného prostoru. S cenovkou více než 2 miliardy dolarů za letadlo je B-2 Spirit společnosti Northrop Grumman jedním z nejdražších letadel na trhu, a to nezahrnuje 60 milionů dolarů potřebných pro modernizaci požadovanou každých sedm let.

@ebaumsworld /Pinterest.com

S rychlostí přes 600 mil za hodinu může B-2 Spirit dosáhnout enormních rychlostí při přenášení 40 000 liber zbraní, ale to je z velké části způsobeno tahem 17 000 liber, který poskytuje její 4 General Electric F118-GE-110 dvouproudové motory

 

76. F-22 Raptor

Výrobce: Lockheed Martin a Boeing
Speciální funkce: Neviditelný plášť
Odhadované výrobní náklady: 350 milionů dolarů*

Společné operace mezi výrobci letadel jsou mnohem běžnější, než by se dalo očekávat. Takto vzniklo mnoho z nejmodernějších letadel na světě. Dvoumotorový, jednomístný taktický bitevník F-22 Raptor, vyvinutý týmy z Lockheed Martin a Boeing, je dobrým příkladem takového letadla.

©Huzaifa Niazi ©/stock.adobe.com

V boji může F-22 Raptor pohodlně dosáhnout rychlosti kolem Mach 1,5 (1,150 mph), ale to není vše, co dělá tento klasický stíhací letoun vyniknout. Má dosah více než 1,830 XNUMX mil a je také vybaven radarovou technologií AN/APG-77 od Northrop Grumman , což jej činí z velké části neviditelným pro nepřátelské skenery.

 

77. C-17 Globemaster III

Výrobce:  Boeing
Speciální funkceVojenská doprava
Odhadované výrobní náklady: 218 milionů dolarů*

Pokud jde o vojenské dopravní letouny, jen velmi málo z nich je ve stejné třídě jako C-17 Globemaster III. S délkou 174 stop a délkou necelých 170 stop od špičky křídla ke špičce křídla je Globemaster schopen nést 102 výsadkářů (s vybavením) do výšek asi 45 000 stop.

©©jgorzynik/stock.adobe.com
 

C-17 Globemaster od Boeing je ve službě u amerického letectva od roku 1995, ale je také používán řadou dalších vojenských jednotek po celém světě. Ačkoli byl Globemaster III zapojen do několika vojenských operací, včetně válek v Iráku a Afghánistánu, byl také použit při různých katastrofách k poskytování pomoci těm, kteří ji potřebovali.

 

78. P-8A Poseidon

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Námořní hlídka
Odhadované výrobní náklady: 290 milionů dolarů*

P-8A Poseidon, pojmenovaný po bohu moře, je v současné době používán více než polovinou ozbrojených sil tuctu zemí, včetně Spojených států od roku 2013. Letoun má zabudovaný radarem naváděný raketový systém pro případ, že by se jeho pilot dostal do bojové situace.

@nawapon01/Pinterest.com

Hlavním úkolem P-8A Poseidon je detekovat nepřátelské ponorky - což může dělat při cestovní rychlosti 200 mil za hodinu ve výšce pouhých 200 stop nad vodou. Pokud je však vyžadován rychlý únik, dva motory Poseidon CFM International CFM56-7B27A s vysokým obtokovým turbodmychadlem mohou letadlo vytočit do rychlosti a dostat posádku z nebezpečí rychlostí přes 575 mil za hodinu.

 

79. VH-71 Kestrel

Výrobce: Lockheed Martin, Bell Helicopter a AugustaWestland
Speciální funkcePrezidentská flotila
Odhadované výrobní náklady: 241 milionů dolarů*

VH-71 Kestrel se měl stát flotilou prezidentských vrtulníků, které by nahradily stávající Marine One. Měl stoupat rychlostí blesku přes 2 stop za minutu, a když dosáhl cestovní výšky, VH-000 Kestrel, poháněný přeplňovanými motory General Electric CT71-7E (8 kusy), mohl letět skrz mraky rychlostí 3 km / h.

@billdibbern/Pinterest.com

Kvůli extrémně vysokým výrobním nákladům bývalý prezident Barak Obama program zrušil. Dokončení pouze 9 (z 28) VH-71 Kestrel stálo více než 4 miliardy dolarů. Aby rána byla ještě sůl, pouze 164 milionů dolarů z této částky bylo získáno zpět prodejem 9 vrtulníků do Kanady.

 

80. Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye

Výrobce: Northrop Grumman
Speciální funkce: Celoskleněné
Odhadované výrobní náklady: 232 milionů dolarů*

Od jeho zavedení v roce 1960, Singapur, Egypt, Japonsko, Izrael, Tchaj-wan, Mexiko a Francie přidali Hawkeye do svých vojenských flotil. Čtvrtou a nejnovější generací letounu je E-2D Advanced Hawkeye, který se poprvé vznesl do oblak v roce 2007.

@BruceBoud /Pinterest.com

Dva turbovrtulové motory Allison / Rolls-Royce T56-A-427A vybavené nejnovějším modelem pohánějí Advanced Hawkeye vpřed rychlostí až 402 mil za hodinu. E-2D je vybaven celoskleněným taktickým kokpitem, který je vybaven "pokročilými misijními počítači a taktickými pracovními stanicemi" a je schopen provádět mise téměř za všech povětrnostních podmínek.


Zdroj: mx.investing.com