Léto 2025 přináší nejen vyšší teploty, ale i vyšší riziko lesních požárů. Česká republika proto přistoupila k dalšímu posílení leteckého hašení – v akci budou opět dva vrtulníky typu Sikorsky UH-60 Black Hawk, které významně rozšíří schopnosti zásahových jednotek během rizikového období od 15. června do 15. září. Kapacita jejich bambi vaků činí 3 450 litrů vody, což z nich činí jeden z nejefektivnějších prostředků pro boj s rozsáhlými požáry v těžko přístupném terénu.
Reakce na realitu klimatických změn
Posílení letecké hasičské kapacity není náhodným krokem, ale přímou reakcí na klimatické trendy, které v posledních letech výrazně ovlivňují střední Evropu. Sucha, vlny veder a dlouhá období bez srážek vedou ke zvýšené náchylnosti lesních porostů k požárům. Ať už jde o zalesněné kopce v národních parcích nebo hospodářské lesy v nížinách, jakákoliv jiskra může znamenat začátek rozsáhlé živelné pohromy.
Foto: MV – generální ředitelství HZS ČR - poskytnuto HZSČR
Zkušenosti z minulých let, včetně ničivého požáru v národním parku České Švýcarsko, ukázaly, že klíčovým faktorem je rychlost nasazení a efektivita prvotního zásahu. Právě zde přichází na řadu vrtulníky jako nástroj, který dokáže překonat nepřístupný terén, přinést vodu tam, kde není, a zasáhnout s potřebnou razancí ve chvíli, kdy ještě není pozdě.
Dislokace a připravenost
Oba stroje budou rozmístěny strategicky – na letišti Mělník – Hořín a letišti Přerov. Tato poloha umožní pokrýt prakticky celé území republiky v krátkém čase a flexibilně reagovat na aktuální vývoj situace. Vrtulníky budou připraveny nejen pro hašení lesních požárů, ale i pro další mimořádné události, jako jsou záchranné operace nebo zahraniční mise v rámci Mechanismu civilní ochrany Unie.
Využitelnost této kapacity se již osvědčila. V minulých letech se vrtulníky Black Hawk účastnily zásahů nejen na českém území, ale i při rozsáhlých požárech v Bulharsku či Severní Makedonii. V roce 2024 byly rovněž nasazeny při povodních v ČR, což jen potvrzuje jejich univerzálnost.
Statistický obraz efektivity
Data z posledních dvou let poskytují jasný důkaz o opodstatněnosti tohoto kroku:
-
V roce 2023 nalétaly vrtulníky celkem 74 hodin a provedly 342 shozů vody.
-
V roce 2024 už dosáhly 117 hodin a 384 shozů.
-
Z toho 122 letových hodin a 326 shozů proběhlo v rámci zahraničních misí.
Taková čísla nelze přehlížet. Ukazují nejen vysokou míru nasazení, ale především rostoucí závislost na leteckých prostředcích jakožto klíčové součásti moderního systému ochrany obyvatel a přírody.
Financování a budoucnost
Financování provozu vrtulníků se opírá o grant RescEU Transition, který kryje 75 % nákladů. Zbytek hradí stát – především Ministerstvo zemědělství ČR, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo vnitra, dle svých kompetencí a vlastnictví lesních ploch. Na základě rámcových smluv mají jednotlivé resorty možnost aktivovat službu pro konkrétní sezónu a tím pružně reagovat na očekávaný vývoj počasí a požárního nebezpečí.
Dlouhodobě se počítá se zvýšením soběstačnosti. V rámci koncepce Letecké služby Policie ČR je v přípravě program na nákup šesti vlastních strojů s kapacitou minimálně 3 000 litrů. EU již schválila financování prvního stroje, na další dva jsou připravené grantové žádosti. Tři z plánovaných vrtulníků by měly být financovány ze státního rozpočtu.
Tímto krokem by se Česká republika zařadila mezi evropské státy, které investují do vlastní schopnosti čelit požárům bez závislosti na ad-hoc pronájmu soukromých kapacit.
Kvalita versus kvantita: Black Hawk jako tahoun
Výběr strojů UH-60 Black Hawk není náhodný. Tento typ vrtulníku, původně vyvinutý pro vojenské účely, se osvědčil jako robustní, výkonný a mimořádně spolehlivý. Jeho nosnost, rychlost a manévrovací schopnosti umožňují nasazení v podmínkách, které by byly pro jiné stroje příliš rizikové nebo technicky nezvládnutelné. Při hašení je navíc důležité nejen množství vody, ale také přesnost a frekvence shozů – i v tomto ohledu Black Hawk vyniká.
Za jejich provozem stojí dvě české společnosti, které vzešly z transparentního výběrového řízení Ministerstva vnitra. Tím je zajištěna nejen kvalita služeb, ale i právní kontinuita a ekonomická výhodnost provozu do roku 2027.
Výzvy příštích let
Přestože letošní krok představuje významné zlepšení připravenosti, odborníci varují: klimatické změny budou dále prohlubovat rizika. Dříve výjimečné události se stávají pravidlem. Vzhledem k terénní členitosti České republiky, bohatství lesních porostů a hustotě osídlení je potřeba systematicky investovat nejen do techniky, ale i do prevence, včasné detekce požárů a výcviku posádek.
Letecké hašení tak zůstane i v příštích letech klíčovou složkou krizového řízení. Spolupráce mezi složkami IZS, resorty a evropskými partnery bude hrát čím dál důležitější roli v ochraně přírody, majetku a lidských životů.
Autor: Tomáš Šťastný redakce HASIČI.CZ
Zdroj : MgA. Klára Ochmanová
tisková mluvčí MV – generální ředitelství HZS ČR
Foto zdroj: MV – generální ředitelství HZS ČR - poskytnuto HZSČR