Tísňová linka 112 oslaví svůj den

HZS Olomoucký kraj//Žhavé aktuality/Z regionů

08.02.2017
Tísňová linka 112 oslaví svůj den
Stalo se již tradicí, že si Evropané každoročně 11. února připomínají Evropský den linky 112 (11.2.) Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie. 
Tísňovou linku 112 v České republice obsluhuje Hasičský záchranný sbor ČR. Jeho zkušení operátoři jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale také v angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích. Jsou schopni mimo jiné identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit přibližnou polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady apod.
Telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá na tísňovou linku.
Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek. Občané mohou stále při volání na tísňovou linku používat národní čísla tísňového volání (150 – hasiči, 155 – zdravotnická záchranná služba, 158 – policie), a to zejména v případech, kdy požaduje pomoc pouze jedné složky integrovaného záchranného systému (IZS). Tísňová linka 112 je naopak ideální v případě, že je potřeba, aby na místo události vyjely všechny složky IZS, příkladem je třeba dopravní nehoda.
Na tísňovou linku 112 se lze jako na jedinou dovolat v případě, že na místě je signál alespoň jednoho mobilního operátora, bez SIM karty a bez kreditu.
To, že provoz a fungování tísňové linky 112 v České republice je na světové úrovni, dokazuje i ocenění Asociace evropského čísla tísňového volání, které Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje obdržel v loňském roce za pomoc řidiči kamionu, který se v zahraničí ocitl v nouzi, měl zdravotní problémy, ale nebyl sám dostatečně jazykově vybaven, aby si zajistil sám pomoc. Zkušení olomoučtí operátoři mu proto pomoc do Anglie zajistili.
A těchto případů, kdy o pomoc tísňovou linku 112, žádají čeští občané, kteří se v zahraničí ocitnou v nouzi, stále přibývá. V  roce 2016 řešili olomoučtí operátoři pět takovýchto událostí. Nejzajímavější byla pomoc mladé Češce, které potřebovala pomoc v Bulharsku.
Další aktivity k Evropskému dni 112
  • Ve čtvrtek 9. února 2017 od 15:00 hodin proběhne na Cyrilometodějské teologické fakultě (Univerzitní 244/22, Olomouc) krátká přednáška pro studenty o evropském čísle tísňového volání 112.Jde o akci pro zahraniční studenty, kteří budou v letním semestru studovat na Univerzitě Palackého v Olomouci. Studenti na přednášce získají informaci o tom, kdy volat na tísňovou linku, jak postupovat a jak se chovat, když na linku zavolají. Získají také informaci o tom, že na operačním středisku hasičů, které se o provoz linky 112 stará, přijímají tísňová volání 24 hodin denně, 7 dní v týdnu cizojazyčně hovořící operátoři, kteří jsou nejen studentům připraveni pomoci při jakékoli mimořádné události.
  • Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje se připojuje k soutěži, kterou každý rok v rámci projektu „Dávají za nás ruku do ohně“ organizuje ke Dni 112 MV-generální ředitelství HZS ČR: Letos se soutěží o nejlepší hasičský vtip (více o soutěži v samostatné zprávě).
Statistika volání na tísňovou linku 112
Za loňský rok operátoři linky 112 odbavili v celé České republice 3 301 926 hovorů.
V Olomouckém kraji je tísňová linka 112 směrována na Krajské operační a informační středisko HZS Olomouckého kraje v Olomouci.
V roce 2016 operátoři HZS Olomouckého kraje odbavili celkem
  • 169 184 tísňových volání, z toho
    • 146 283 tísňových volání na linku 112 a
    • 22 901 na národní linku tísňového volání 150.
Historie linky 112
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. lednu 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR a používá se souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150 - hasiči, 155 – zdravotnická záchranná služba a 158 - policie. V roce 2005 pak bylo dokončeno budování telefonních center linky 112. Od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112, jejímž provozovatelem je Hasičský záchranný sbor ČR.
Linka 112 v Evropské unii
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen téměř půl miliardě občanů všech 28 členských států EU, ale je také zavedeno v Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu.
Smyslem zřízení jednotného čísla tísňového volání v rámci celé EU bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzi na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo v rámci celé EU, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje. Lidé se totiž v rámci Evropy stále častěji pohybují (ať již služebně či soukromě) a mohli by mít problém pamatovat si různá čísla národních tísňových linek, zejména ve stresových situacích.
Autor:
por. Bc. Ing. Vladimíra Hacsiková
mluvčí HZS Olomouckého kraje
tel: 950 770 039
mobil: 725 490 377
e-mail: mluvci(zavinac)hzsol.cz