REKLAMA
vše o hasičích
na jednom místě...
Tísňové volání150 / 112

Tři jednotky hasičů zasahovaly u vážné nehody na Pražském okruhu, hasiče přivolal automatický systém vozidla eCall

K vážné dopravní nehodě na Pražském okruhu, u sjezdu do ulice Náchodská v Praze 20, vyjely v pondělí 8. června 2020 od 07:44 hodin...

08.06.2020 | Praha 20/ Praha
REKLAMA
REKLAMA

K vážné dopravní nehodě na Pražském okruhu, u sjezdu do ulice Náchodská v Praze 20, vyjely v pondělí 8. června 2020 od 07:44 hodin postupně tři jednotky pražských hasičů. Osobní vozidlo bylo zaklíněno mezi dvěma nákladními vozy. Z prostroru osobního vozu hasiči museli vyprostit zraněnou osobu. 

Událost byla na operační středisko hasičů ohlášena automatickým systémem eCall přímo z vozidla, bez zásahu řidiče a bezprostředně po nehodě. Systém ohlásil druh vozidla i jeho polohu, jednotky tak na přesné místo byly vyslány okamžitě. 

Po náročném vyprošťování, které trvalo 40 minut, byla zraněná osoba předána ZZS a transportována do vrtulníku LZS. Zásah blokoval průjezd Pražským okruhem v oblasti Horních Počernic. Okolnosti nehody šetří PČR. 

1a0fe84b-64de-45cf-94ea-6b5c17c459da.JPG

 

Jak eCall funguje?

V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem tísňového volání 112.

Právě jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je stejně jako ve všech státech Evropské unie dostupné zdarma i v České republice, umožňuje zavolat pomoc zdravotnické záchranné služby, policie či hasičů s určením polohy volajícího pomocí jediné tísňové linky.

Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat.

Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Data o poloze vozidla se v jednotce ukládají, ale podle normy to jsou pouze poslední tři pozice. Právě tato opatření vedou k zajištění maximální ochrany soukromí a proti zneužití systému eCall.

Vozidlové zařízení eCall je instalováno na bezpečném místě ve vozidle tak, aby se při případném nárazu jednak neuvolnilo a neohrozilo tak posádku vozidla a také aby spolehlivě fungovalo i v extrémních situacích jako je náraz vozidla do pevné překážky, kdy dojde k prudkému zpomalení vozidla, extrémnímu přetížení a deformaci vozidlových částí.

Operátorovi se při volání prostřednictvím systému eCall zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se vizualizují data zaslaná palubní jednotkou. Podle vytěžených informací vyšle operátor pomoc potřebných složek integrovaného záchranného systému.

Díky automatické aktivaci systému a minimálnímu souboru dat je možno pomoc poskytnout i tehdy, když nikomu z posádky zdravotní stav nedovolí komunikovat s operátorem nebo je v zemi cizincem a nezná dostatečně jazyk.

Kromě zajištění vyslání pomoci na místo nehody předává telefonní centrum tísňového volání 112 informaci o nehodě také do jednotného systému dopravních informací Národního dopravního informačního centra v Ostravě, které je použije pro texty na informačních tabulích pro řidiče, pro dopravní zpravodajství, aktuální dopravní situaci na internetu, osobní navigační systémy apod.

Video o systému eCall: https://www.youtube.com/watch?v=8kPUaTRG4Kk&feature=emb_title

 

Česká republika je považována za průkopníka této technologie. Od 30. září 2017 jsou všechna operační střediska HZS ČR připravena na příjem eCallu. Tento projekt od roku 2006 připravoval a vedl na GŘ HZS ČR plk. Ing. Luděk Prudil, současný ředitel pražských hasičů. 

Zdroj: HZS hlavního města Prahy
REKLAMA
REKLAMA
Autor článku:
Zdroj článku:
REKLAMA



Nejnovější články

výběr nejnovějších aktuálních informací o zásazích a událostech hasičů z Česka. Přes tlačítko můžete přejít do sekce kde naleznete průběžně denně nejnovější zprávy o „hasičských“ akcích a činnostech jak nám je poskytují tiskové odbory HZS z jednotlivých krajů Česka, informace z Generálního ředitelství HZS ČR
 

Přejít na nejnovější články
Z regionu
27.08.2025 Kuriózní zásah hasičů: Unikající kyselina mravenčí z IBC kontejneru Kladenští hasiči zasahovali u unikající kyseliny mravenčí z IBC kontejneru. Díky rychlé reakci zaměstnanců nehrozilo větší nebezpečí. Jeden člověk musel vyhledat ošetření. Zobrazit článek
Z regionu
27.08.2025 Požár pergoly se rozšířil do garáží, jedna osoba skončila v péči záchranářů V Otrokovicích zasahovaly čtyři jednotky hasičů u požáru pergoly, který se rozšířil do garáží. Jedna osoba byla předána zdravotníkům s podezřením na intoxikaci kouřem. Zobrazit článek
Z regionu
27.08.2025 Požár dvou chat zaměstnal desítky hasičů, škoda dosáhla půl milionu Hasiči likvidovali rozsáhlý požár dvou chat u Lštění. Kvůli nepřístupnému terénu muselo zasahovat několik jednotek. Škoda je vyčíslena na 500 tisíc korun. Zobrazit článek
Z regionu
27.08.2025 Tísňové volání kvůli Batmanům. Hasiči uklidili netopýry Hasiči z Plzně Slovan zažili v noci neobvyklý zásah. V jednom z bytů se objevili dva Batmani. Naštěstí šlo jen o netopýry, které se podařilo bezpečně vypustit. Zobrazit článek
REKLAMA
Nahoru